Tegemoetkoming meerkosten zorg

Algemeen

Heb je extra kosten gemaakt door een beperking of chronische ziekte en kun je dit niet betalen? Dan kan de gemeente helpen. Hiervoor is een speciale regeling.

Welke regeling is er voor extra ziektekosten?

Door een beperking of chronische ziekte maak je soms extra kosten. Je zorgverzekering vergoedt niet alle kosten. Voor mensen met een laag inkomen kan dat een groot probleem zijn. Hiervoor heeft de gemeente Eemsdelta een regeling opgesteld: Beleidsregels tegemoetkoming meerkosten personen met een beperking of chronische problemen Eemsdelta 2023. Hierna noemen we dit de Regeling tegemoetkoming meerkosten zorg.

  • Het hangt van je inkomen en vermogen af of je in aanmerking komt.
  • Het wettelijk eigen risico moet je altijd zelf betalen. Daar is de tegemoetkoming niet voor.
  • De gemeente helpt je om de extra kosten te betalen tot maximaal € 400.

Bekijk de volledige tekst van de Regeling tegemoetkoming meerkosten zorg op Overheid.nl.

Voor wie is het?

Je komt in aanmerking voor de tegemoetkoming als je een beperking of chronische ziekte hebt en hierdoor extra (zorg)kosten maakt. Hieronder lees je aan welke voorwaarden je nog meer moet voldoen. Heb je een partner? Dan gelden de voorwaarden voor jullie allebei. Het gaat dan ook om het gezamenlijke inkomen en vermogen.

  • Je bent 18 jaar of ouder en woont in de gemeente Eemsdelta.
  • Je bent geen zelfstandig ondernemer.
  • Je bent niet gedetineerd.
  • Je inkomen is lager dan 120% van de bijstandsnorm en je hebt weinig eigen vermogen.

Hoe vraag je de tegemoetkoming aan?

  1. Vraag het aanvraagformulier op bij het Sociaal Plein Eemsdelta. Kijk op de contactpagina voor alle gegevens.
  2. Vul het aanvraagformulier in en stuur het terug met alle bewijsstukken. Kijk hieronder welke bewijsstukken dat zijn.
  3. Binnen 8 weken nadat wij je aanvraag compleet hebben ontvangen krijg je een brief van ons.
  4. Ben je het niet eens met ons besluit? Dan kun je bezwaar maken. In de brief staat hoe dat werkt.

Wanneer kun je de tegemoetkoming aanvragen?

Je kunt de tegemoetkoming aanvragen zodra je de kosten maakt waar de regeling over gaat. De kosten van dit jaar vergoeden we alleen als je aanvraag vóór 1 mei van het volgende jaar bij ons binnen is. 

Welke bewijsstukken moet je meesturen?

Heb je een partner? Dan stuur je de bewijsstukken van jullie allebei mee.

  • bewijsstukken van het inkomen, bijvoorbeeld een loonstrook
  • bewijsstukken van het eigen vermogen 
  • bewijsstukken van het eigen vermogen van minderjarige inwonende kinderen
  • het laatste afschrift van je bankrekening waarop de tegemoetkoming gestort moet worden óf een kopie van de bankpas van die bankrekening.
  • overzicht van de zorgverzekering met daarop wat er tot nu toe verbruikt is
  • bewijsstukken van de extra kosten die je gemaakt hebt

Heb je vragen?

We helpen je graag verder. Bel tussen 8.30 en 12.00 uur naar telefoonnummer (0596) 63 90 10. Op de contactpagina van het Sociaal Plein staat hoe je ons nog meer kunt bereiken.

Heb je moeite om de rekeningen te betalen? Of heb je schulden? Bel dan naar het Informatie- en adviespunt Geldzaken op telefoonnummer (0596) 85 69 03. Je kunt ook mailen naar geldzaken@eemsdelta.nl. Wij helpen je graag.